Sport kan betyda mycket inom modet. En gång i tiden fanns det något som hette sportkostym, och tennisspelarna hade skjorta och slips på banan. Idag tänker nog de flesta på helt andra saker när de hör orden ”sportigt mode”.

Sport är en av de största inspirationskällorna inom mode. Fotbollsstrumpor, cricketpullover, tenniströja och basketkängor är några av de plagg som tagit klivet från idrotts- till modevärlden. Den här utvecklingen fortsätter än idag, och det är inte ovanligt med tights och tröjor som ursprungligen är tänkta för löpning eller styrketräning i modesammanhang. Det allra bästa exemplet är troligen trenden med shorts över tights. För bara några år sedan såg man det bara på vinterlöpare, idag är det lika vanligt på modevisningar.

Förutom att sportkläderna blir mer och mer accepterade i modesammanhang så händer även det motsatta: fler och fler designers gör sport- och träningskläder, och traditionella sportmärken lägger ner stor omsorg på designen av plagg som är avsedda för gym och elljusspår. Det blir också allt vanligare med nischade märken som erbjuder väldesignade kläder av hög kvalitet, för en eller kanske två sporter. Allra vanligast är det här nog inom cykling.

Exempel från cyklingens världCyklist i solnedgång

Cykelkläder höll länge ganska dålig kvalitet. Det gällde inte minst de kläder som proffsen använde. Det var inget större problem för proffsen själva, eftersom de kunde få hur många uppsättningar som helst. Stallen som de körde för brydde sig inte heller, så länge som sponsorernas loggor syntes ordentligt. Men idag ser det annorlunda ut. Det är inte ovanligt att se cyklister klädda i kläder som kostar nästan lika mycket som en cykel något snäpp över instagsklass.

Kanske började det med italienska Castellis cykeltöja Gabba, som utvecklades för att användas i regn. Med hjälp av Windstopper-membranet lyckades man skapa ett plagg som kanske inte höll cyklisten helt torr, men som andades bra. Det gjorde att cyklisterna kunde undvika att bli blöta och nedkylda av sin egen svett. Många professionella cyklister köpte tröjan, och använde den under sin sponsorprydda lagjacka på tävlingar i dåligt väder. Det här gick inte amatörerna förbi, och det är troligen de som har lagt ned mest pengar på Gabba och andra plagg från Castelli.

Det märke som idag förknippas mest med exklusiva sportkläder är nog ett annat märke som säljer cykelkläder och inget annat, om man inte räknar några fritidsplagg med loggan på. Märket heter Rapha, och grundades så sent som 2004. Man har sponsrat flera professionella stall med kläder, nu senast Team Sky och Canyon/SRAM.

Rapha har rört upp en hel del känslor i den ganska konservativa cykelvärlden, bl..a eftersom grundarna har en bakgrund inom mode i de högre prisklasserna. Men en sak har de visat, med besked. Det går att göra sig ett namn inom sportkläder på ganska kort tid, om man satsar på design och kvalitet. Rapha har fått flera efterföljare i lite lägre prisklasser, bl.a. svenska Void och brittiska Tørm. När det gäller andra sporter är fältet än så länge tomt: vem blir först med ett Rapha för löpare eller längdskidåkare?