Det här med att man behöver få sin skönhetssömn är ingen myt. Visste du att sömn är mer effektivt mot rynkor och trött utseende än botox?

Många använder sig av botox och fillers, vanliga dödliga liksom stora filmstjärnor i Hollywood. På http://www.laserspecialisten.se/botox-goteborg/ kan du läsa mer om behandling med botox och andra skönhetsingrepp. Det hjälper inte bara mot rynkor, det är även väldigt effektivt mot migrän.

Ännu bättre än botox

Det största mirakelmedlet av alla är dock helt naturligt. Sömn. God sömn är viktigt för att vi ska må bra och mer effektivt än långa marathonlopp eller råsaft med konstiga grönsaker. Kanske kan sömn till och med vara den enskilt viktiga hälsofaktorn, i alla fall om man får tro experterna. Saker som hör ihop med sömn är till exempel minne, kreativitet och prestation, samt vikt, känslor och immunförsvar. En hel massa viktiga delar med andra ord.

I både Dagens Industri och Svenska Dagbladet går det att läsa om hur en sömnforskare vid Uppsala universitet menar att sömn till syvende och sist är bättre än hur vi rör oss och hur vi äter. Att ta hand om sin dygnsrytm och se över sin sömn är det första och det allra viktigaste steget till ett hälsosamt liv. På natten repareras saker i kropp och knopp samtidigt som det gör oss smartare, mer empatiska och mindre impulsiva. Och det är helt gratis. Goda vanor gällande sömn gör dessutom att huden, kroppens största organ, får förbättrad elasticitet vilket ger direkt avkastning på åldrandet. Mer effektivt än kemiska hjälpmedel alltså.

Sömn ger även ett visst skydd mot cancer, demens och åldersdiabetes enligt studier, men det krävs att sömnen är god och att du sover lagom länge, lägger dig ungefär samma tid varje kväll och likaledes går upp samma tid på morgonen. Se till att få dagsljus och inte minst under förmiddagen, det är ljuset som gör oss trötta nämligen.