Överallt kan man lägga märke till dem – på stora pelare längs med vägarna, under tv-reklamen i filmpausen samt genom B2B och individuell marknadsföring som sträcker ut en hand till varje kund. Stig in i modeföretagens reklamfyllda värld.

Till alla olika marknadsföringsstrategier hör naturligtvis också den enkla profilreklamen till, där företag kan löpa amok mellan de digitala hyllorna hos brandnewprofile.com, fyllda av godbitar som får verksamheten att synas och sticka ut, bara genom en snygg logga. Profilreklam är dock bara en del av den planerade marknadsföringen.

Digital marknadsföring – ger bättre mätbarhet

En klädkedja som H&M, exempelvis, måste hela tiden göra ingående analyser för att ha koll på målgrupper, konkurrens och framförhållning. Genom den digitala marknadsföringen som sker online och via sociala medier, förenklas mätbarheten. Den gyllene regeln:

”Syns du inte, finns du inte” från artikeln i Dagens Handel, beskriver fenomenet på djupet.

Även i bloggar är smygreklamen frekvent och trots att den är tänkt att vara mer diskret så måste den tydligt urskiljas som reklam. Den digitala marknadsföringen både billig och smart och tenderar sannolikt inte att avta med tiden.

TV-reklamen – en av de mest effektiva strategierna

Tv, kanske du tänker. Den har vi ju haft i nästan ett sekel. Skulle reklamen där fortfarande göra sådan stor effekt? Ja, för mätningar visar trots allt att återkommande reklam som vi ser i rörliga bilder, är den mest effektiva typen som dessutom etsar sig fast på näthinnan. Förvisso är den relativt dyr, men för ett stort modeföretag med stor omsättning, är det ändå värt besväret och pengarna. Humor är det som lyckas extra bra på marknadsföringsfronten, men då det är fråga om mode, så kan de behoven inte alltid mötas. Dock är lyckan av en bra tv-reklamkampanj, sällan kortvarig – humor eller inte.